K technice a podnikání je třeba vést už děti. Pedagogická fakulta ukáže jak

čtvrtek 30. ledna 2014 ·

Zájem o techniku lze u dětí probudit už v mateřské školce, vhodnou půdou pro motivaci žáků k podnikání je i základní škola. Z těchto předpokladů vycházejí dva evropské projekty, které ve spolupráci se sdružením OK4Inovace připravila Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci. Proškolené učitelky v mateřinkách budou u předškoláků při hrách prohlubovat technické dovednosti, na žáky základních škol čekají například podnikatelské kroužky.


Letos na jaře by měl být spuštěn projekt, který se zaměřuje na rozvoj podnikatelských dovedností žáků v Olomouckém kraji. „Nelze všechny děti tlačit k tomu, aby se staly podnikateli, to by se minulo účinkem. Při základních školách ale budeme zřizovat podnikatelské kroužky, na nichž chceme ověřit zájem žáků i účinnost této aktivity. Žáci budou mít možnost setkat se s podnikateli, kteří s nimi vytvoří podnikatelský záměr. Vyzkouší si práci v dílnách na střední škole, takže poznají další prostředí. To všechno pro ně budou nové podněty,“ uvedla proděkanka fakulty a řešitelka projektu Hana Marešová. Kroužky povedou učitelé čtyř pilotních škol, jako lektoři jim kromě podnikatelů pomohou i studenti fakulty.

Odborníci vytipují malé podnikavce

Kromě „zážitkové pedagogiky“ pro žáky základních škol odborníci připraví i způsob testování, na jehož základě bude možné podchytit jedince s předpoklady pro podnikání. Tyto žáky pak bude možné cíleně podporovat prostřednictvím dalších aktivit, jež připravuje nebo již částečně realizuje pracovní skupina pro vzdělávání OK4Inovace. Jedná se například o soutěže v oblasti podnikání či motivační stipendia. Při testování pomohou i budoucí učitelé, kteří na školách vykonávají pedagogické praxe. „Během nich mohou žáky sledovat a na základě předem stanovených kritérií vyhodnocovat, zda mají potřebné kompetence pro podnikání. Patří k nim zejména podnikavost a kreativita,“ doplnila Marešová. Odborníci na závěr vyhodnotí účinnost kroužků i testování. Pokud se osvědčí, mohou metody využít i další školy.

Vztah k technice budou hledat učitelky i děti v mateřinkách

Ve druhém připravovaném evropském projektu se odborníci od letošního léta chtějí zaměřit na rozvoj kompetencí učitelů mateřských škol pro polytechnické vzdělávání dětí. Cílem je pomoci pedagogům v mateřinkách tak, aby dokázali vysvětlit dětem základní technické a přírodovědné otázky. „Učitelům nabídneme zhruba patnáct vzdělávacích kurzů, které budou zaměřeny jak na rozšíření jejich vlastních kompetencí při práci s dětmi, tak na rozvoj polytechnických dovedností předškoláků. Ve školkách pracují především ženy, které často k těmto oblastem nemají moc blízko. Proto jim chceme ukázat, že i tyto problémy lze s dětmi probrat zábavnou formou. Mohou využít například stavebnice, které pomáhají u dětí rozvíjet zručnost i technické myšlení,“ vysvětlila Marešová.

Spolupracují i zaměstnavatelé

Chystané projekty jsou odpovědí na dlouholeté stesky podnikatelů v Olomouckém kraji, jimž chybí absolventi technických oborů. Podle zaměstnavatelů i pedagogů je třeba vést děti k technice a přírodním vědám od útlého dětství. Druhým cílem je povzbudit zájem příští generace o podnikání a podpořit tak ekonomický rozvoj regionu. „Víme, co chceme a proč to chceme. Pedagogická fakulta je pro nás přirozený partner, který nám může říct, jak to máme udělat. Hospodářský růst kraje je totiž spojen s podnikatelskou aktivitou,“ uvedl místopředseda správní rady sdružení OK4Inovace Jiří Rudolf.

Jednou ze spolupracujících firem je společnost Koyo Bearings Česká republika se sídlem v Olomouci. Výrobce ložisek pro automobilový průmysl a strojírenství zaměstnává 400 lidí. „Náš závod se dlouhodobě potýká s nedostatkem absolventů technických oborů, a musíme proto velmi složitě a náročně přeškolovat jiné absolventy na trhu práce. Nejsme jediní v regionu, kdo tento obrovský problém řeší. Věříme, že projekty podobného rázu umožní postupně zvýšit počet technických absolventů i jejich kvalitu,“ uvedl ředitel společnosti Petr Novák.

OK4Inovace je zájmovým sdružením právnických osob, jeho úkolem je podporovat vznik, rozvoj a komerční uplatnění inovací vytvářených ve firmách i výzkumných institucích. Sdružení se podílí na aktivitách, které mají podpořit hospodářský rozvoj regionu zejména v oblasti vzdělávání, lidských zdrojů a marketingu. Jeho členem je také Univerzita Palackého.

Zprávu zpracovala Martina Šaradínová, oddělení komunikace UP

3 komentářů:

Pytlik Blaha řekl(a)...
30. ledna 2014 0:33  

Proškolené učitelky v mateřinkách budou u předškoláků při hrách prohlubovat technické dovednosti

To chválím.
Technická zdatnost prospěje především samotným učitelkám.
Rozhodně by ale u dětí měly začít technikou dovednosti utřít si zadek, ne-li technikou včasného příchodu na toaletu a samostatného výkonu potřeby.
Bývaly doby, kdy děti leccos pochytily motáním se kolem svých tátů v garáži nebo v dílně. Tu něco podržely, tu přinesly. Třeba třinácku klíč.
Zdá se, že není daleko doba, kdy budoucí maminky místo hlazení si bříška, zpívání a povídání si se svým ještě nenarozeným děťátkem budou mlátit kladivem do kovadliny, protože v Holomóci městě mají absťák z neúrody švestek.
Jen bych technické inovátory rád upozornil na skutečnost, že se v mnohých školách, natož pak mateřských, bojí dát dětem do ruky nůžky, aby si nevypíchly oko.
Hele, není mi ale vůbec jasné, proč ze základek docházejí na průmky, když mají vlastní dílny a v nich techničky. Nebo snad už ne? Tak ať si na tejbletech jedna k jedné o tom pouští vídea z jůťubu.

Bořivoj Brdička řekl(a)...
30. ledna 2014 13:21  

Máte pravdu, pane Blaho. To jsme to dopracovali. Technická výchova se bude asi už dělat jen v rámci jednorázových projektů. Humorné je, že jsme ji nejprve museli zlikvidovat. Tady na PedF zrovna umřel i specializovaný obor TIV. Budeme se holt muset naučit programovat roboty, kteří budou vše dělat za nás. To utírání zadků určitě zvládnou již co nevidět.

Pytlik Blaha řekl(a)...
30. ledna 2014 18:14  

Si říkám, jak to mají třeba u Hausnerů na Lupáčovce.
Nosí si děti do školy každé svůj vlastní chytrý svěráček?

Reklama

Články dle data

EDUkalendář

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.


Šéfredaktor: Jan Wagner

Technický kontakt: J4W s.r.o.

Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu

České školství

Gadgets powered by Google
 
už jsem se dodíval(a)